Feb 16, 2012

Ilmu itu Luas EA


Aii mira..dok update blog je hari ini..heee
Semenjak aku bekerja ni, semakin hari banyak info yang aku dapat dari En. Azman merangkap Operation Manager aku dekat Naza Eftra Seremban. Orangnya berilmu pengetahuan luas, tanya la hal ehwal bisnes, ragam2 perniagaa golongan cina mahupun melayu, bahkan hal ehwal agama ,insyAllah dia boleh kongsi..tak lokek ilmu

Mula2 aku dapat call interview dulu, dia yang call..aku dah mula terbayang seorang pemuda bersuara macho..ahakk (gatai!) tup tup sampai hari yang ditetapkan..ketemu la aku dengan seorang lelaki yang berpangkat ayah bagi aku..berkopiah..peramah dan boleh dibawak berborak2..meleset sekali tekaan aku tu..di campak jauh2 hayalan ke tong sampah..dushh!
Best sangat dapat berborak dengan dia, bayangkan..aku tanya soalan pendek je..dia punya jawapan sampai 1 buku novel..ok tipo

Ada sekali tu..aku tanya pasal kewujudan manusia..camtu kot..(lupa tanya apa) sekali dia cerita keseluruhan kejadian manusia pertama di bumi..Adam dan Hawa..darimana terciptanya manusia? dari segumpal tanah yang paling kotor dari bumi dan diolah menjadi makhluk yang cantik, putihnya kulit Adam seputih kulit bawah kuku jari kita, bagaimana mereka ketemu di bumi..di Arafah, perihal syaitan, jin, malaikat, syurga..alahai..tak ter rewind aku..(saya tak terer sejarah sebab otak saya matematik) hihi
so..disebabkan aku memang minat mendengar cerita2 sejarah dan ilmuan ni..aku bagai dipukau je la..respon bila perlu ahakk

Best part, dia dapat membaca fizikal dan perwatakkan seseorang tanpa perlu berjumpa dengan mereka..agak mengagumkan..mana taknye..sama dengan yang realiti
biarpon kadang2 orang kata benda ni karut belaka..tapi pada asalnya ilham yang mereka dapat ni dari kebenaran Allah jua kan?
Tu hanya pendapat saja, jangan terlalu obses sangat..payah~~

aku suka bertanya, dia pulak suka melayan soalan aku hehe
 katanya dengan menggunakan bacaan hati yang pertama dan ilmu membezakan antara huruf2 nama seseorang..

Sebab itu Penting bagi bakal2 ibu bapa memilih nama yang baik2 untuk anak mereka, impak yang sangat besar maksud dan panggilan seseorang itu. Tahu kah anda, kita boleh membaca tulisan nama dekat uri2 ketika menyambut bayi (bagi golongan ayah) dimana memang telah ditetapkan sesuatu itu sebelum kejadian oleh Allah S.W.T.
jangan la nama dah sedap2 Aaron Aziz panggil Bob..(Bob? hantam ja la)
sebab apa maksud Bob tu?
kan sedap nama Amirah..dipanggil Amirah jugak..(Amirah = puteri) kan sejuk je hati den donga..hihi
Jom tuntut ilmu lebih!
Tak berani sebenarnya nak bentangkan hal ehwal islamik ni..takut salah info pulak, secara kasarnya terlampau banyak perkara yang didunia mahupon akhirat yang tak terkupas oleh kita makhluk Allah yang kerdil.

Overall, banyak ilmu yang perlu kita tuntut, banyak bahan bacaan dibaca, luas pengetahuan..tak la nanti..tergagap2 nak menjawab bila ditanya..aiyakkk
En. Azman the best!! semoga diberkati Allah selalu..amin.

Wassalam.

4 comments:

- pr!esOy - said...

ehh..nama awak sama cm nama kite la..hek2,,, sungguh ALlah itu maha mengetahui, dan jika Dia berkehndakan maka jadilah segala sesuatu itu..bersyukur atas segala nikmat kurniaanNya.. =)

miera-in said...

sme!! hihik
yup dear, bersyukur seadanya
dan cbe perbaiki dri ke arah yg lbih baik! :)

shamyheart said...

nama yg terbaik akan membentuk anak jadi baik juga sedikit sebanyak, kan? =)

Melawat kawan2 group fb, yang penting kita enjoy (Y.P.K.E)

miera-in said...

sha my heart: yup! kata2 yg disebut utk kita umpama doa utk kita :)